Písek

 
 

Bez obav spolu - BOS

Logopedická prevence u dětí předškolního věku

Logopedická prevence u dětí předškolního věku

22.04.19

Případným logopedickým problémům lze předejít i pravidelnou četbou pohádek, mluvou na dané téma a tím je rozšiřována slovní zásoba, lze pohyby mluvidel (oromotoriku) cíleně procvičovat.  


Více...
 
Logopedická prevence u dětí předškolního věku

 

Případným logopedickým problémům lze předejít i pravidelnou četbou pohádek, mluvou na dané téma a tím je rozšiřována slovní zásoba, lze pohyby mluvidel (oromotoriku) cíleně procvičovat.   

Za pomoci projektu Bez obav spolu byly proškoleny lektorky předškolních klubů v kurzu Asistent logopeda, pořízeny a vytvořeny didaktické pomůcky, které slouží ve třídách a některé jsou vyráběny s rodiči do domácího prostředí. Aktivizace rodičů a orientace na rozvoj řeči dítěte probíhá individuální formou, také respektuje specifika každé rodiny.

Lektorky předškolních klubů  stimulují děti individuální i skupinovou formou.

Individuální logopedická péče je realizována v dopoledních hodinách v pátek nebo v odpoledních hodinách dle domluvy s rodiči dětí. Zapojujeme rodiče pomocí drobných aktivit, které jim děti předvádějí při rodičovských klubech nebo individuálních lekcích. Lektorky připravují vhodné materiály, pracovní listy, hry a aktivity, které stimulují řečové dovednosti. Individuálně jsou trénovány dovednosti dětí v orofaciální oblasti, sluchová paměť a tvoření vět. Skupinovou formou je nacvičována slovní zásoba, kladení otázek a sluchová percepce. S dětmi pracujeme podle individuálního tempa.


Méně...
 
Jemná motorika

Jemná motorika

22.04.19

Rozvoj jemné motoriky, koordinace jemných pohybů, celkové pohyblivosti a obratnosti je jedním z předpokladů pro zvládnutí psaní. Neobratnost působí i na dovednost ve výtvarné výchově a pracovním vyučování, ovlivňuje geometrii.


Více...
 
Jemná motorika

 

Rozvoj jemné motoriky, koordinace jemných pohybů, celkové pohyblivosti a obratnosti je jedním z předpokladů pro zvládnutí psaní. Neobratnost působí i na dovednost ve výtvarné výchově a pracovním vyučování, ovlivňuje geometrii. Patří sem pohyby rukou a prstů, ale také pohyb očí. Je - li motorika porušena, bývá porušen i vývoj řeči.  Pokud vývoj pohybů prstů odpovídá věku dítěte, tak i vývoj řeči je v normě. Jemná motorika jsou pohyby zápěstí a jednotlivých prstů (procvičujeme stříháním a skládáním papíru, zapínáním a rozepínáním knoflíků, zipů, patentů, modelováním, navlékáním korálků, manipulací s kostkami, sestavování stavebnic).


Méně...
 
Grafomotorická cvičení

Grafomotorická cvičení

22.04.19

Cvičení jemné motoriky ruky a prstů je stejně důležité jako rozvíjení celkové motoriky. Obtíže v grafomotorice bývají důvodem pro odklad nástupu do první třídy, jelikož nedostatky v grafomotorice by mohly předpovídat těžkosti při psaní.


Více...
 
Grafomotorická cvičení

Cvičení jemné motoriky ruky a prstů je stejně důležité jako rozvíjení celkové motoriky. Obtíže v grafomotorice bývají důvodem pro odklad nástupu do první třídy, jelikož nedostatky v grafomotorice by mohly předpovídat těžkosti při psaní. V předškolních klubech dbáme na nácvik grafo cvičením.  Cílem cvičení je rozvoj pohybové dovednosti ruky. Předpokladem je také vytvoření správného špetkového úchopu. Kolem pěti let by měla být  ruka již vyhraněná a dostatečně uvolněná, s pevným úchopem a přiměřeným tlakem.  Děti si zkouší v pracovních listech „kreslit“ různé linie, učí se soustředěně dokončit zadaný úkol v sedě na židli.

 


Méně...
 
Vzdělávání všech

Vzdělávání všech

22.04.19

V rámci projektu BOS je možné plánovat akce pro děti i pro rodiče. 

Proběhly besedy pro rodiče všech středisek NADĚJE o školní zralosti dětí s Mgr. Hanou Soumarovou, psychologem SPC Strakonice a o logopedické prevenci s logopedkou Mgr. Jarmilou Hrabákovou. Jelikož je logopedická prevence u dětí dnešní doby velmi potřebná, v rámci projektu se v NADĚJI  vyškolilo několik logopedických asistentek, aby mohly správně působit v kolektivu dětí a pomoct jim překlenout nesnáze s vývojem řeči.


Více...
 
Vzdělávání všech

 

V rámci projektu BOS je možné plánovat akce pro děti i pro rodiče. 

Proběhly besedy pro rodiče všech středisek NADĚJE o školní zralosti dětí s Mgr. Hanou Soumarovou, psychologem SPC Strakonice a o logopedické prevenci s logopedkou Mgr. Jarmilou Hrabákovou. Jelikož je logopedická prevence u dětí dnešní doby velmi potřebná, v rámci projektu se v NADĚJI  vyškolilo několik logopedických asistentek, aby mohly správně působit v kolektivu dětí a pomoct jim překlenout nesnáze s vývojem řeči. Díky tomuto školení jsou lektorky schopny poradit i rodičům, jak s dětmi doma procvičovat. vše potřebné. Samozřejmě vše probíhá až po konzultaci s klinickým logopedem.

 

Děti se v předškolních klubech připravují na přestup do povinných ročníků mateřských školek od letošního školního rolu, ale  také máme v klubech děti s individuálním vzděláváním. Děti jsou společně s rodiči připravovány k zápisu do školky i do školy, probíhají rodičovské kluby, kde jsou názorně předváděny postupy a pomůcky, které mohou rodiče využít, případně si společně s dětmi vyrobit. Je kladen důraz na konzultace s rodiči a porovnávání a sledování pokroků každého dítěte. Rodiče jsou též seznamováni s pojmy inkluzívního vzdělávání, s výhodami pro jejich děti, jsou podporováni při vyřizování náležitostí při jednání s PPP, SPC, logopedem,  MŠ či ZŠ. V rámci projektu BOS též probíhají mezioborová setkání s odborníky a získané informace jsou pak využívány i při jednání se zřizovateli, institucemi či s rodiči.  

 

Pro děti předškolních klubů jsou během roku plánovány i adaptační dny v mateřských školách, aby si prohlédly prostředí školky, mohly si zde pohrát s kamarády, poznat paní učitelky. Děti si připravují pásma na vystoupení a aktivizační program pro seniory v místních organizacích a upevňují tak vztahy mezi generacemi.  Děti také navštěvují různé výstavy v Prácheňském muzeu, Sladovně, a knihovně. V průběhu roku děti též navštěvují blízkou záchrannou stanici Makov a Zvířátkov manželů Kozákových, ranč Ixion, pohádkovou kovárnu, docházejí cvičit do klubu Harmony. Jsou plánovány i další akce pro děti i jejich rodiče.

 

Pro školní děti probíhá ve čtyřech klubovnách od pondělí do pátku doučování, kde si děti  za pomoci lektorek mohou napsat domácí úkoly, udělat referát, procvičit probíranou látku, najít potřebné na počítačích.

 

Pro všechny děti je připravována výtvarná soutěž, Den dětí s NADĚJÍ, lampiónový průvod, Mikulášská besídka, vánoční besídky, loučení s předškoláky, prázdninová odpoledne pro rodiče a děti.


Méně...
 
Besedy nejen o školní zralosti

Besedy nejen o školní zralosti

18.04.19

 

V polovině ledna proběhla v předškolním klubu Margaretka, střediska Nábřeží  beseda pro rodiče všech středisek NADĚJE o školní zralosti dětí s Mgr. Hanou Soumarovou, psychologem SPC Strakonice.

A o čem jsme si povídali?  O dovednostech dětí v určitém věku, školní zralosti dětí, co si pod tímto pojmem představit, jak se dětem věnovat, aby dosáhly co nejlepších výsledků, jak děti připravit k zápisu do první třídy.

Mezi prvními, kdo posuzuje školní zralost dítěte je rodič, pediatr a pedagog předškolního zařízení.


Více...
 
Besedy nejen o školní zralosti

V polovině ledna proběhla v předškolním klubu Margaretka, střediska Nábřeží  beseda pro rodiče všech středisek NADĚJE o školní zralosti dětí s Mgr. Hanou Soumarovou, psychologem SPC Strakonice.

A o čem jsme si povídali?  O dovednostech dětí v určitém věku, školní zralosti dětí, co si pod tímto pojmem představit, jak se dětem věnovat, aby dosáhly co nejlepších výsledků, jak děti připravit k zápisu do první třídy.

Mezi prvními, kdo posuzuje školní zralost dítěte je rodič, pediatr a pedagog předškolního zařízení.

Lékař zjišťuje jakousi tělesnou a psychickou způsobilost dítěte. Musí být schopen rozpoznat nedostatky v  kostře či mozku. Učitelka v předškolním zařízení pak dítě posuzuje z hlediska komunikace a sžití se s vrstevníky a pedagogy. Posuzuje schopnost respektování učitelky a chování ke svým kamarádům. Všímá si dětského chování při poslechu nějakého příběhu. Posuzuje, jestli je dítě vůbec schopno vydržet v klidu a soustředit se.

V šesti letech přichází posouzení dítěte učitelem při zápisu do první třídy. Učitel např. zkoumá, zda zná dítě základní barvy, je schopné soustředit se, jaké má motorické schopnosti a pracovní tempo, jestli dokáže odlišit zábavu od povinností, na jaké úrovni má logické myšlení, jak je dítě schopno přijmout neúspěch apod. Na základě zápisu může rodičům doporučit odklad.

Odklad školní docházky je vhodný pouze u dětí, které ještě nejsou připraveny pro školu. Např. neklidné, utlumené, překotné, impulzivní, uzavřené, vzdorné, nekomunikující, s logopedickými vadami. Rodiče se pak objednají s dítětem na odborné vyšetření do pedagogicko - psychologické poradny, na orientační test školní zralosti.

Pokud jste rodičem dítěte, který tento test nesplní, nebojte se. Dítě si prodlouží pobyt v předškolním zařízení a s vaší pomocí se může připravit a zbytečně si nepokazí život předčasným nástupem do první třídy.

Kromě školní zralosti byly probírány i otázky týkající se výchovy dětí, sourozenců, vrstevníků. Jak nastavit dětem pravidla a zároveň být jako rodič důsledný v jejich dodržování. Došlo i na podpůrná opatření a plány pedagogické podpory, na role školy a školských poradenských zařízení, role rodičů. Paní psycholožka vysvětlila i členění činností a poskytování poradenských služeb mezi PPP a SPC, doporučila odborníky z jihočeského kraje pro potřebná vyšetření dětí.


Méně...
 
Na jaře v Rodičovském klubu

Na jaře v Rodičovském klubu

15.11.18

Stále probíhají Rodičovské kluby, děti spolupracují s rodiči, seznamujeme se s pogramem na další měsíc a inspirujeme jeden druhého.


Více...
 
Na jaře v Rodičovském klubu

 

Březnový Rodičovský klub opět seznámil rodiče s akcemi na měsíc březen, konzultovaly se pokroky, výuka a domácí procvičování dětí. Společné tvoření stromu v proměnách ročního období si matky i děti velmi užily. Proběhla i názorná ukázka práce s vytvořenou pomůckou, aby si malí indiáni mohli osvojovat části stromu, barvy, počet.Inspirujeme jeden druhého. Rozhovory rodiče směřují na nastávající roční období, zopakovali společně charakteristické znaky, popis - jak v tuto dobu vypadají stromy. Učitelka má na nástěnce obrazy stromů ve čtyřech ročních obdobích. Děti určují, který strom se vztahuje k jaru, létu, podzimu a zimě a vysvětlí, proč si to myslí. Děti tak mohly rodičům ukázat, co zvládnou v daném věku a na co je třeba se ještě zaměřit.


Méně...