
V době nouzového stavu poskytujeme služby poraden Odborného sociálního poradenství v Kadani a v Klášterci nad Ohří telefonicky a prostřednictvím e-mailové komunikace. Osobní konzultace jsou nyní až na výjimky zrušeny.
Se stávajícími klienty i novými zájemci řešíme problémy spojené s aktuální situací. V současnosti je těžké zachytit všechny změny, jež mnohdy přicházejí ze dne na den, není tedy divu, že klienti mají obtíže se v nich orientovat. Nejčastěji řešíme nárok na výplaty dávek státní sociální podpory, nárok na MOP (mimořádnou okamžitou pomoc), jakou formou žádat o odklad splátek u úvěrů, odklad splacení nájmu apod. Mnohí klienti, kteří jsou aktuálně v insolvenci, mají problém s nízkými příjmy v důsledku toho, že pobírají ošetřovné ve výši 60 % platu, či jsou z důvodu zavření jejich podniku doma za 60 % platu, což výrazně snižuje jejich současné disponibilní finanční prostředky.
Myslíme i na klienty ve starobním nebo invalidním důchodu, kteří jsou v této době ještě více než obvykle ohroženi. Snažíme se jim nabídnout větší míru pomoci, jak se záležitostmi úředními, tak v oblasti lidského porozumění. Nezapomínáme ani na potřebu prostého neformálního rozhovoru, kdy klienti mohou vyjádřit a popsat své obavy z budoucnosti. Chráníme je co nejvíce před nákazou koronavirem i tím, že jim pomáháme omezit zbytné sociální kontakty ve spolupráci se službou Terénní programy NADĚJE v Klášterci nad Ohří.
Situace je nyní nestabilní, těžko předvídatelná, nevíme, jak dlouho bude tento stav trvat. Pro klienty, kterým nezbývají prostředky na obživu a nevejdou se do žádné “kolonky” pro sociální dávky, máme možnost výdeje základních potravin z Potravinové banky. Naše pracovnice služby Terénní programy NADĚJE v Klášterci nad Ohří tuto pomoc vydávají.
Snažíme se všem odborně poradit, nasměrovat, či konkrétně pomoci s podáním k soudu, úřadu apod. V současné době mají všichni obavy z toho, co bude, nejen klienti služeb, ale samozřejmě také my, sociální pracovníci. Všichni máme rodiny, blízké.
Pro orientaci uvádím výčet jen toho nejdůležitějšího, čím se v poradně zabýváme a co bylo v současné situaci schváleno ve snaze pomoci lidem v době pandemie:
- Možnost požádat o odklad splátek u úvěrů, pro spotřebitele i pro živnostníky, sjednaných před 26. 3. 2020. Pokud nebyl dlužník v době žádosti v prodlení, věřitel musí vyhovět (úroky budou počítány v maximální výši 8,75 % u spotřebitelských úvěrů a budou splatné až na konci splácení).
- Pokud již je dlužník v prodlení více jak 90 dní (nestíhá splácet), musí věřitel snížit úrok na 8,75 %.
- Možnost požádat majitele bytu o odložení platby nájemného až do července 2020 (zálohy za služby se nadále musí hradit).
- Dlužníku v exekuci musí jeho banka jednorázově vyplatit až čtyřnásobek životního minima (předtím to byl dvojnásobek), tedy 15 440 Kč (pokud má tolik prostředků na účtu).
- Nově mohou sankce z prodlení, jak pro dlužníky, tak i pro OSVČ, maximálně činit 0,1 % denně z dlužné částky a zároveň nesmí být vyšší než 50 % z dlužné částky (jistiny), pokud dlužník již nebyl v prodlení před přijetím tohoto zákona.
- Mobiliární exekuce a dražby jsou zrušeny do 30. 6. 2020, lze však provést soupis hmotných věcí.
- Daňový bonus a odstupné od předchozího zaměstnavatele nově již nebude počítáno do základu pro výpočet srážek v exekuci.
- Nově bude možno nařídit dražbu majetku u dluhu (jistiny) vyšší než 100 000 Kč.
- OSVČ nově mohou vstoupit do oddlužení i bez souhlasu věřitele.
- Nyní i pro osoby v oddlužení, které bylo schváleno před 1. 6. 2019, neplatí podmínka splacení minimálně 30 % dluhů.
- Dlužníci v oddlužení po 1. 6. 2019 mohou požádat o přerušení splátkového kalendáře z důvodu koronavirové krize, pokud mají problém splácet, popř. mohou požádat o nižší než zákonem stanovené srážky.
- Vzhledem k omezenému fungování úřadů a snaze o omezení osobních kontaktů – v rámci prevence šíření koronaviru – lze nyní různé sociální dávky a podání vyřídit elektronickou formou (vyplněním on-line formulářů, dodáním oscanovaných příloh apod.).
- Při uzavření školských zařízení je nyní vypláceno dlouhodobé ošetřovné pro rodiče pečující o děti.
- Jednorázový kompenzační bonus pro OSVČ ve výši 25 000 Kč.
- Program ANTIVIRUS od MPSV na ochranu zaměstnanosti.
Všem klientům, kteří se na nás v této době obracejí, se snažíme v co největší možné míře pomoci, záleží nám na tom, aby tuto situaci zvládli a úspěšně překlenuli těžkou dobu.
Proto pokud nevíte, kam se obrátit, potřebujete poradit, pomoci, nebo jen vyslechnout a utřídit to, co již víte, volejte, pište e-mail. Naše poradny v Kadani i v Klášterci fungují a jsme tu pro vás.
Jana Ullmanová, sociální pracovnice
za služby NADĚJE Odborné sociální poradenství Kadaň a Klášterec nad Ohří
Méně...